تبلیغات
آکادمی بازاریابی و فروش

آکادمی بازاریابی و فروش
مشاوره، آموزش، تحقیق و اجرا- سیستم ها، برنامه ها و پروژه های بازاریابی، فروش، تبلیغات خلاقیت ارتباطات
لینک دوستان
پیوندهای روزانه

کار اصلی مدیران بازاریابی تعریف نیازهای مصرف‌کنندگان به منظور تدوین و اجرای استراتژی‌ها و برنامه‌های بازاریابی با هدف تامین نیازهای مشتریان است. در این خصوص دستیابی مدیران به اطلاعات مربوط به مشتریان، رقبا و دیگر نیروهای موجود در بازار امری ضروری است.

تبلیغات هرگونه ارایه و پیشبرد غیرشخصی ایده، کالا یا خدمات توسط یک تبلیغ‌کننده است که اهدافی همچون ایجاد آگاهی،‌ ترغیب، یادآوری و تقویت کردن را دنبال می‌کند و پیشبرد فروش مجموعه‌ای از ابزارهای محرک گوناگون است که اهداف آن ارایه انگیزه خرید و در کوتاه‌مدت خرید سریع‌تر یا بیشتر کالا یا خدمات است.

بررسی تبلیغات در مواردی مانند کسب اطلاعات مربوط به مخاطبان رسانه‌ها، تعیین میزان موفقیت برنامه‌های تبلیغاتی، ارایه پیام‌های جذاب‌تر، برنامه‌ریزی تبلیغات به‌طور اثربخش و انتخاب رسانه‌ها و روش‌های موثرتر تبلیغات، مدیران را یاری می‌کند.

گام‌های اجرایی تحقیق بازاریابی:
هر تحقیق بازاریابی شامل شش مرحله اصلی به ترتیب زیر است:
1- تحقیق مختصر و اولیه
2- تهیه طرح تحقیق
3- تنظیم برنامه‌ اجرایی
4- جمع‌آوری داده‌ها
5- آماده‌سازی و تحلیل داده‌ها
6- تهیه گزارش تحقیق

مرحله 1: تحقیق مختصر و اولیه (Research Brife
):
این مرحله بسیار مهم است زیرا مساله اصلی بازاریابی در این مرحله شناسایی و به طور واضح تعریف می‌شود. در صورتی که اگر مساله به طور دقیق روشن و تعریف نشود، ممکن است شرکت متحمل هزینه‌های سنگینی بابت تحقیق غیرضروری شود. در اینجا از طریق مصاحبه با کارشناسان و جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات در دسترسی داخلی و خارجی به کشف مساله می‌پردازیم.

مرحله 2: تهیه طرح تحقیق (
Research Proposal):
در این مرحله از تحقیق، موسسه پژوهشگر برنامه تحقیقاتی خود را به صورت طرح مکتوب ارایه می‌کند. طرح تحقیق برنامه‌ای است که محقق را در درک رابطه علت بین متغیرهای تحت بررسی یاری می‌دهد. در این طرح باید مساله‌های موردنظر مدیریت،‌ هدف‌های تحقیق، اطلاعاتی که باید گردآوری شود، منابع اطلاعات دست دوم یا روش جمع‌آوری اطلاعات دست اول و نیز هزینه تحقیق مشخص شود.

در طرح پیشنهادی مطالب زیر ارایه می‌شود:
1- توصیف ماهیت مساله
2- توصیف و تعریف عوامل اصلی تاثیرگذار بر رفتار و جست‌وجو و تحلیل روابط بین متغیرها
3- توصیف جامعه آماری مورد بررسی و تخمین حجم نمونه
4- تعیین روش انجام تحقیق
5- برآورد زمان و هزینه
6- تعیین قلمرو جغرافیایی تحقیق
7- بیان صحت اطمینان یافته‌های تحقیق

مرحله 3. تنظیم برنامه اجرایی (
Practical Plan):
در این مرحله چارچوب اجرایی پروژه تحقیقات بازاریابی تعیین می‌شود و آن شامل تنظیم چارچوب تئوریکی و عملیاتی تحقیق، بررسی مدل‌های تحلیلی، تهیه سئوال‌ها و فرضیه‌های تحقیق است. فعالیت‌های مربوطه شامل موارد زیر است:
1- تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به گذشته
2- بررسی کیفی
3- تعریف نمونه آماری و تعیین روش نمونه‌گیری
4- تعریف اطلاعات موردنیاز
5- تعیین رویه‌های اندازه‌گیری و مقیاس‌بندی متغیرها
6- تعیین روش‌های جمع‌آوری اطلاعات کمی
7- طراحی پرسشنامه
8- آزمون اولیه پرسشنامه جمع‌آوری اطلاعات (
Pretest) و اصلاح آن
9- شیوه‌های کنترل جمع‌آوری اطلاعات میدانی
10- برنامه تجزیه و تحلیل اطلاعات

مرحله 4: عملیاتی میدانی و جمع‌آوری داده‌ها (
Data Collection):
این مرحله شامل مجموعه عملیات لازم برای جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز است که با جمع‌آوری و تحلیل دقیق داده‌های ثانویه (اطلاعات موجود در کتابخانه‌ها، نشریه‌ها و ...) شروع می‌شود. انجام این مرحله از دوباره‌کاری جلوگیری کرده و می‌تواند راهنمایی برای طرح‌های نمونه‌گیری باشد. داده‌های اولیه توسط پرسشگران با تجربه از طریق مصاحبه با افراد به صورت حضوری یا تلفنی جمع‌آوری می‌شود.
1- جمع‌آوری داده‌های ثانویه از منابع مختلف
2- انتخاب، آموزش، سرپرستی و ارزیابی افراد برای عملیات کسب اطلاعات
3- جمع‌آوری داده‌های اولیه از طریق مصاحبه حضوری یا تلفنی

مرحله 5: آماده‌سازی داده‌ها و تجزیه و تحلیل آنها
آماده‌سازی داده‌ها شامل اصلاح، کدگذاری، بازنویسی و تایید داده‌هاست. در این مرحله، اطلاعات پرسشنامه کدگذاری و ذخیره‌سازی می‌شوند. تجزیه و تحلیل داده‌ها برای بررسی ارتباط متغیرها با ‌معنی و مفهوم بخشیدن به داده‌های جمع‌آوری شده است.

اقدامات مربوطه عبارتند از:
1- بازبینی پرسشنامه‌ها و خروج پرسشنامه‌های ناقص از فرآیند کار
2- کدگذاری داده‌های جمع‌آوری شده
3- ورود داده‌ها به نرم‌افزار
SPSS
4- تجزیه و تحلیل داده‌ها و تبدیل آنها به اطلاعات آماری قابل استفاده
5- تهیه جداول و نمونه‌ها
مرحله 6: آماده کردن و ارایه گزارش تحقیق (
Preparation of Research Report)
کل پروژه و اطلاعاتی که به دست می‌آید. به صورت گزارش مستند تهیه می‌شود. به طوری که در برگیرنده پرسش‌های تحقیق، رویکردها و روش‌های دسترسی به اطلاعات، روش تحقیق، جمع‌آوری داده‌ها و رویه‌های تحلیل داده‌ها و نتایج حاصل از تحقیق باشد.
سعی می‌شود، یافته‌ها به صورتی تنظیم شود که به آسانی در فرآیند تصمیم‌گیری مدیران مورد استفاده قرار گیرد.
در گام نهایی، به ترتیب زیر اقدام می‌کنیم:
1- توصیف اطلاعات به دست آمده
2- توضیح جداول و نمودارها
3- تهیه گزارش نهایی جهت ارایه به شرکت مشتری


ابعاد مختلف پژوهش‌های بازاریابی:

1- شرایط محیطی (
Climate):
- تغییرات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی
- روند گذشته و آینده بازار
- فرصت‌ها و تهدیدها

2- رقبا (
Competitor):
- تعداد رقبا
- موضع و جایگاه
- آمیخته بازاریابی
- مزیت‌های رقابتی
- استراتژی‌ها و اهداف

3- مصرف‌کننده (
Customer):
- خصوصیات و ترجیحات مصرف‌کنندگان
- دلایل،‌ مقدار، زمان و مکان خرید
- اندازه و رشد بازار
- میزان وفاداری و رضایت

4- شرکت (
Company):

محصول (
Product):
- ویژگی‌های محصول
- فرصت بهبود و نوآوری در محصول
- بسته‌بندی فعلی و مطلوب
- کیفیت و کارکرد محصول

ترفیع (
Promotion):
- اثربخشی برنامه‌های ترفیع گذشته
- هزینه و اثربخشی رسانه‌ها
- مناسب‌ترین روش ترفیع
- توسعه «آمیخته ارتباطات»

توزیع (
Place):
- روش‌های مناسب توزیع
- موقعیت مناسب کارخانه، انبارها و ...
- دسترسی به محصول
- تجزیه و تحلیل فروش

قیمت (
Price):
- اثربخشی قیمت‌گذاری
- وضعیت رقابت قیمت
- قیمت محصول جدید
- میزان تاثیرگذاری قیمت بر تصمیم خرید
                                                                                        

                                                                                                                    
مرجع:

[ سه‌شنبه ٢۳ اسفند ،۱۳٩٠ ] [ ۸:۵۱ ‎ق.ظ ] [ www.marketingschool.blogfa.com ]

انواع تحقیقات بازاریابی و روش های تحقیق در بازاریابی

انواع تحقیقات بازاریابی

روشهای تحقیق بازاریابی

مقایسه روشهای قطعی و اکتشافی

روشهای مورد بررسی

روشهای کمی (در تحقیقات توصیفی-علّی کاربرد دارد):

تحلیل مسیر(Path Analysis)

معادلات ساختاری(SEM)

روشهای کیفی (در تحقیقات اکتشافی کاربرد دارد):

گروه کانون (Focus Group)

تحلیل محتوا (Content Analysis)

 

تحلیل مسیر(Path Analysis)

ویژگیهای تحلیل مسیر

تحلیل مسیر صرفاً بر روی متغیرهای مشاهده شده (observed variable) قابل انجام است.

در صورت نیاز به استفاده از تحلیل مسیر با فرض وجود متغیرهای مکنون (latent variable) لازم است تا از طریق دستور compute متغیرهای مشاهده شده را میانگین گرفته و در قالب یک متغیر مشاهده شده بیان کنیم.

سیر تکامل تحلیل مسیر

مفاهیم مقدماتی تحلیل مسیر

مسیر(Path): هر خط دارای جهت را یک مسیر می نامند.

ضریب مسیر(Path coefficient): ضرایب بتای استاندارد در خروجی رگرسیون

نمودار تحلیل مسیر(path diagram): نمایش ترسیمی تحلیل مسیر.

Input Path Diagram:برای ترسیم مدل مفهومی و قبل از ازمون است

Output Path Diagram:مدل مفهومی است که آزمون شده است

Modified Path diagram:مدل بروندادی است که مسیرهای غیرمعنادار حذف شده و مسیرهای جایگزین به آن اضافه شده است

متغیر درونزا(endogenous): متغیری که مقدار آن از طریق سایر متغیرهای مدل تعیین می شود. متغیری که حداقل یک مسیر به آن وارد می شود.

متغیر برونزا(exogenous): متغیری که مقدار آن توسط متغیرهایی خارج از مدل تعیین می‌شود. متغیری که هیچ مسری به آن وارد نمی شود امّا بر سایر متغیرها اثر می‌گذارد.

جمله خطا(Disturbance term ): واریانس تبیین نشده و خطای اندازه‌گیری را نشان می دهد. هر متغیر درونزا یک جمله خطا دارد.

فراگرد مدل‌سازی تحلیل مسیر

مثال: مدل مفهومی عوامل موثر بر عملکرد نیروی فروش

متغیرهای مستقل و وابسته و مراحل آزمون مدل نمونه با استفاده از رگرسیون در SPSS

 

 

انجام یک تحلیل مسیر

معادلات ساختاری(SEM)

مدل معادلات ساختاری(Structural Equation Model=SEM)

(Linear Structural Relation)LISREL

تحلیل ساختارهای کواریانس Analysis of Covariance Structures))

تحلیل ساختارهای حرکتی (جنبشی) (Analysis of moment Structures)

مدل‌ علی (Casual Model)

تحلیل متغیر مکنون (Latent variable analysis)

مدل سازی معادلات همزمان (Simultaneous equation modeling)

نظام معادلات ساختاری

ضرورت معادلات ساختاری: با مثال

اشتیاق و ابهام شغلی بر رضایت شغلی اثرگذارند.

اشتیاق، ابهام شغلی و رضایت شغلی بر عملکرد عینی موثرند.

اشتیاق شغلی(JI)= 10 سوال

ابهام شغلی(RA)= 6 سوال

رضایت شغلی(JS)= 5 سوال

عملکرد عینی(OP)= 6 سوال

نمایش همزمان تحلیل  عاملی تاییدی و تحلیل مسیر

آزمون مدل فوق با روشهای سنتی

انجام دو رگرسیون چندگانه به صورت مجزا :

رضایت شغلی متغیر وابسته و اشتیاق و ابهام شغلی متغیرهای مستقل

عملکرد عینی متغیر وابسته و رضایت,اشتیاق و ابهام شغلی متغیرهای مستقل

انجام چهار تحلیل عاملی تاییدی به صورت جداگانه برای:

اشتیاق شغلی(JI)

ابهام شغلی(RA)

رضایت شغلی(JS)

عملکرد عینی(OP)

ضرورت معادلات ساختاری

وجود مدلهای پیچیده چند متغیره در مطالعات مدیریت وسازمان معمولاً که شامل  تجزیه‌وتحلیل همزمان K متغیر مستقل و n متغیر وابسته است.

نیاز به همزمانی تحلیل عاملی تاییدی با تحلیل مسیر.

کاربرد مدل معادلات ساختاری موجب حفظ یکپارچگی مدل تحقیق می گردد.

مدل معادلات ساختاری  همانند تحلیل مسیر ابزاری است برای نظریه آزمایی(Theory Testing) نه نظریه‌سازی(Theory Building)

عناصر مدل معادلات ساختاری

هر مدل معادلات ساختاری دارای زیر مدل(بخش) است:

مدل اندازه گیری(Measurement Model): ارتباط بین متغیرهای مشاهده شده با سازه ها(متغیرهای مکنون) را نمایش می دهد.

Measurement Model = CFA

مدل ساختاری(Structural Model): روابط بین سازه ها (متغیرهای مکنون)را نشان می دهد.

Structural Model = Path Analysis

 

 

انجام یک مثال

گروه کانون (Focus Group)

گروه کانون یک روش کیفی گردآوری داده‌هاست که در آن یک یا دو محقق و چند مشارکت کننده در یک گروه با یکدیگر نشست داشته و یک موضوع تحقیق معین را مورد بحث قرار می‌دهند.

همان گونه که بش (,p4341987Basch,) می‌گوید گروه کانون برای گردآوری داده‌های کیفی و عمیق در مورد تعاریف افراد از مشکلات، نظرات، احساسات و معانی مرتبط با پدیده‌های مختلف اجتماعی است.

فن گروه کانون در بازرگانی و بازاریابی از دهه 1920 مورد استفاده قرار گرفته است و طی چند دهه اخیر و بطور خاص از دهه 1980 در مطالعات اجتماعی به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته است.

بازاریابان از دهه 1920 دریافتند که شنیدن خواسته های مشتریان و اجرای آن به طراحی محصول و افزایش فروش شرکت کمک می کند. این روش در بازاریابی و مباحث مرتبط با آن نیز استفاده می شود. علی رغم شور و اشتیاق محققان به این فن و روش تحقیق، اولین کتاب در این زمینه در سال 1946 توسط مرتون و همکارانش در دانشگاه کلمبیا نگاشته شد. آنها در این کتاب به بررسی تاثیر تبلیغات جنگی در ابتدا و خلال جنگ جهانی دوم پرداختند(Daymon and Holloway, 2002,p.188).

اگرچه اولین کتاب توسط مرتون همکارانش در دانشگاه آمریکایی کلمبیا در زمین گروه کانون نوشته شد امّا باید توجه داشت که پیش زمینه لازم برای گسترش این روش طی سه دهه از 1920 تا 1950 توسط محققین مختلف از رشته‌های مختلف و از کشورهای مختلف مورد تکمیل قرار گرفت. محققانی از انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا و آمریکا از رشته های مردم شناسی، جامعه شناسی، روان شناسی، آموزش و تبلیغات به این امر کمک کردند.

انواع مختلف گروه کانون

گروه کانون اکتشافی(Exploratory): فرض اساسی گروه کانون اکتشافی این است که در صورت پرسیدن انسانها می توانند نگرشها و رفتارهای خود را توضیح دهند. محققانی که از این رویکرد استفاده می کنند داده‌های تحقیق را ار افراد در سطح شناختی انفرادی گردآوری نموده، تلخیص کرده و این داده‌ها را به عنوان دانش روزمره گزارش می کنند. از گروه کانون اکتشافی به عنوان پیش نیاز مطالعات پیمایشی و جهت کنترل سوالات طراحی شده در پرسشنامه استفاده می‌شود. همچنین از این روش جهت شناخت و انتخاب ایده‌های و یا فرضیاتی برای آزمون در مطالعات پیمایشی استفاده می شود.

گروه کانون پدیدارشناختی (Phenomenological): فرض گروه کانون پدیدارشناختی آن است که نگرشها و رفتارهای افراد در درون بافتهای خاصی قرار داشته و در دنیای فرهنگی و اجتماعی بزرگتری شکل می گیرد. بر اساس مطالعات جامعه‌شناسان هدف این رویکرد ایجاد تجربه مشتری جهت دستیابی به دیدگاه و نگرش آنان است تا از این طریق تجربیات را براساس شرایط خاص مصرف‌کنندگان توصیف نمود. این وضعیت موجب ایجاد گزارشی می شود که بر مبنای توصیفات و زبان خاص مصرف‌کنندگان قرار دارد. محقق ممکن برای تعبیر و تفسیر داده ها از نظریه‌ها و مفاهیم نظری موجود استفاده کند(Calder and Tybout, 1987).

گروه کانون بالینی (Clinical ): فرض این نوع گروه کانون این است که توصیفی که افراد از رفتار روزمره خود بیان می کنند در اغلب موارد گمراه کننده و نادرست است.  علت این امر مخفی‌کاری و کتمان عمدی انسان و یا عدم اطلاع عمدی آنها از دلایل واقعی رفتارها و نگرشهای خود است. هدف ان رویکرد کشف این دلایل پنهان است. در این رویکرد از نظریه روان تحلیلی و چارچوب حل مساله استفاده می‌شود.

ترکیب گروه کانون

ترکیب گروه کانون را می توان بر اساس دو مبنای اصلی: نحوه ایجاد و ساخت، تجانس اعضاء تقسیم نمود(Daymon and Holloway, 2002,p.190-192).

نحوه ایجاد و ساخت

گروه کانون از پیش ساخته شده

گروه از پیش ساخته شده گروههای حرفه‌ای و یا اجتماعی است که هم اکنون وجود دارد(مانند: افراد فعال در یک تیم پروژه، اعضای یک خانواده، اعضای یک باشگاه). مزیت این نوع گروهها طبیعی بودن گروه و راحت بودن اعضا با یکدیگر است. یکی از معایب این گروه عدم تمایل و تنفر اعضا به بیان نظرات حساس و عقاید خصوصی خود و آشکار شدن آن برای کسانی  است که مستمراً با آنها ارتباط دارند.

گروه کانون محقق ساخته شده

در این نوع گروه کانون، محقق بر مبنای نظر و هدف خود اقدام به انتخاب اعضای گروه می کند. در این روش کنترل محقق بر ترکیب گروه کانون بیشتر است. از معایب این روش نبود شناخت بین افراد و زمان بر بودن ایجاد فضای گرم، خودمانی و دوستانه بین اعضای گروه است.

تجانس اعضاء

گروه همگن

گروه همگن در مطالعات گروه کانون رایج تر است. در این گروه افراد دارای اشتراک علایق و تجربیات، نقشها و جایگاهها، سن و جنسیت و مانند اینها هستند.

گروه ناهمگن

گروه همگن شامل افراد دارای علایق، تجربیات، نقشها، جایگاها، سن، جنسیت و سایر متغیرهای روانی و یا جمعیت شناختی متفاوتی است. سن و جنسیت از جمله متغیرهای موثر بر کیفیت و سطح تعامل اعضای گروه هستند.

حجم نمونه و تعداد گروههای کانون

حجم نمونه: اگر موضوع مورد بحث پیچیده و  بحث‌برانگیز باشد بهتر است از گروه کانون کوچک استفاده نمود. در صورت سادگی موضوع می توان تعداد اعضای گروه را افزایش داد. با افزایش حجم نمونه و تعداد گروه، مشارکت اعضا کم شده و مباحث تعمیق نمی یابد. تعداد اعضای گروه کانون از نظر سنتی بین  شش تا ده نفر پیشنهاد شده است امّا برخی مواقع تنها شامل سه نفر نیز بوده است(Daymon and Holloway, 2002,p.193).

تعداد گروه کانون: تعداد گروه کانون لازم برای گردآوری داده‌ها به هدف و تحقیق و ماهیت پدیده مورد بررسی بستگی دارد. معمولاً تعداد سه تا چهار گروه کانون برای پروژ‌های تحقیقاتی استفاده می‌شود امّا ممکن است حسب ماهیت پدیده مورد بررسی این تعداد افزایش یابد(Daymon and Holloway, 2002,p.193).

زمان بندی، مکان و ابزار

طول زمان جلسات گروه کانون: طول جلسات گروه کانون متغیر بوده امّا معمولاً حدود 1.5 ساعت طول می کشد. در صورت اندیشیدن تمهیدات لازم برای پذیرایی و رفع خستگی می توان این زمان را افزایش داد.

مکان برگزاری گروه کانون: انتخاب مکان برگزاری جلسات گروه کانون به متغیرهای متعددی مانند: زمان آزاد اعضا، محدودیتهای پروژه، وجود امکانات و... بستگی دارد. در طراحی فضای فیزیکی گروه کانون باید سهولت جابجایی و تحرک، نشستن راحت اعضا، دایره‌وار بودن میز جلسه، تهویه مطبوع و... در نظر گرفته شود.

ابزارهای گردآوری داده‌ها در گروه کانون: گردآوری داده‌ها در گروههای کانون مشکل‌تر و پیچیده‌تر از روشهای تحقیق کمی است.

اعضای کلیدی گروه کانون

یک گروه کانون نیازمند وجود دو محقق است که اغلب تسهیل‌گر خوانده می‌شوند. یک نفر از محققین تعدیل‌گر بحث و فرد دیگر  نکته‌بردار(یادداشت‌بردار) نام دارد.

نقش تعدیل‌گر. وطیفه اصلی تعدیل‌گرهدایت گروه کانون، طرح کلیه سوالات مندرج در راهنمای گروه کانون و تشویق همه اعضاء به مشارکت و ابراز نظر است. تعدیل گر می تواند نکات اصلی و کلیدی را یادداشت کند امّا یادداشت و نکته برداری تفصیلی به‌عهده نکته بردار است.

نقش نکته‌بردار. وظیفه اصلی نکته بردار برداشتن نکات تفصیلی از بحث گروه است. حتی اگر از ابزارهای ضبط صوت و تصویر استفاده شود بازهم این کار ضروری است. این نکات به‌عنوان اسناد کمکی بحث، مستندسازی مشاهدات نکته‌بردار و حفظ اطلاعات در صورت ازبین رفتن سوابق ضبط شده از طریق ابزارهای الکترونیکی است. نکته‌بردار مسوول بکارگیری ابزارهای الکترونیکی کمکی نیز هست. نکته بردار ممکن است مسوول لجستیک افراد وارده و خارج شده از گروه بوده و در موقع لازم آنها را به اطاق پذیرایی و یا استراحت هدایت نماید.

فرمهای گروه کانون

فرم راهنمای گروه کانون (Focus Group Guide Form). این فرم اولین فرم ضروری در گروه کانون است و حاوی اطلاعات مربوط به زمان، مکان، تعداد افراد، تخصیص نقش محققان و سوالات اصلی و فرعی است که باید بحث شوند.

فرم نکته‌برداری(Note-Taker Form). این فرم مخصوص نکته‌بردار گروه کانون است. در این فرم اطلاعات مربوط به زمان، مکان، تعداد افراد، تخصیص نقش محققان و جوابهای اعضاء به سوالات ارایه می‌شود. این فرم را باید محقق نکته بردار تکمیل نماید.

نمونه فرمها

تحلیل محتوا: ابزار تحلیل داده ها در گروه کانون

تحلیل محتوا (Content Analysis) ابزاری تحقیقاتی است برای تعیین وجود واژه‌ها یا مفاهیم در داخل متنها یا مجموعه‌ای از متنها. تحلیل محتوا عبارت است از فرآیند فکری طبقه بندی داده‌های متنی کیفی به خوشه هایی از موجودیتها یا طبقات مفهومی با هدف شناخت الگوهای همخوان و روابط بین متغیرها یا موضوعات(Given, 2008 p.120).

روشهای تحلیل محتوا شامل دو روش اصلی : تحلیل مفهومی (Conceptual) و تحلیل ارتباطی (Relational) است.

تحلیل مفهومی عبارت است از: انتخاب مفهوم و سپس بررسی جهت شمارش و فهرست کردن وجود آن مفهوم در متن است. مفهوم مورد نظر ممکن است به صورت واضح و اشکار و یا به صورت ضمنی و پنهان در متن وجود داشته باشد. گاهی اوقات تحلیل مفهومی را تحلیل موضوعی (Thematic) نیز می نامند. تحلیل ارتباطی همانند تحلیل مفهومی است با این تفاوت که تلاش می کند تا ارتباط بین مفاهیم را نیز بررسی کند. تحلیل ارتباطی را تحلیل معنایی (Semantic ) نیز می نامند.




برچسب ها: کتاب های علی خویه، مدرسه بازاریابی ایران، سخنرانی های انگیزشی خویه، مدرسه فروش ایران، مدرسه تبلیغات ایران، مدرسه برند ایران، سخنرانی مدیریت بازاریابی ارتباطات تبلیغات خلاقیت، مهندسی نام و نشان تجاری، مهندسی بازار و بازاریابی، تئوری ها سبک های تبلیغات و بازاریابی، مهندسی تبلیغات و ارتباطات بازاریابی، ای آر پی در بازاریابی فروش تبلیغات، تبلیغات و بازاریابی پست مدرن، منابع بازاریابی تبلیغات و ارتباطات، سمینارها و سخنرانی های علی خوبه، ارتباطات بازاریابی یکپارچه IMC، روانشناسی بازاریابی فروش و..، پیشبرد فروش، مدیریت و مهندسی برند، مدیریت زنجیره تامین scm، تحقیقات بازاریابی، استانداردسازی، تبلیغات خلاق، فروش ایرانی، TRIZ خلاقیت در ...، بازاریابی پارتیزانی چریکی، مدیریت فروشگاه مهندسی فروش، مدیریت ارتباط با مشتری CRM، روانشناسی مشتری، مرچندایزینگ merchandising، عمده فروشی و خرده فروشی، کانال های توزیع پخش، مدیریت فروشگاه، مدیریت برند نام و نشان تجاری، خدمات پس از فروش، روانشناسی ارتباط با مشتری، مشتری مداری و مشتری یاری، بانک بازاریابی، دپارتمان بازاریابی، کلینیک بازاریابی، کلینیک بازاریابی و فروش، مدرسه بازاریابی و فروش، اخبار بازاریابی و فروش، بازاریابی خدمات، تجارت بین الملل، آکادمی بازاریابی و تبلیغات، برندسازی، برندسازی فروشگاهی، مهندسی برند، انجمن مهندسی فروش و بازاریابی، انجمن مهندسی تبلیغات، مرکز آموزش بازرگانی، مرکز آموزش بازاریابی و فروش، انجمن برند ایران، انجمن مهندسی فروش ایران، مهندسی فروش املاک و مستغلات، انجمن مدیریت و مهندسی برند، مدرسه تحقیقات بازاریابی، پورتال تحقیقات بازاریابی ایران، شبکه بازاریابی و فروش، باشگاه بازاریابی فروش و تبلیغات، کانال های توزیع و پخش، تاکتیک ها و تکنیک های فروش و تبلیغات، خدمات مشاوره تبلیغات به صورت آنلاین، اخبار خویه، راز تجارت، مدیریت و مهندسی رسانه، مشاور بازاریابی تبلیغات، کلاس طراحی و چیدمان فروشگاه، هوش مصنوعی در بازاریابی، کلاس مدیریت و مهندسی فروش، مهندسی فروش و تبلیغات، مهندسی رسانه، بازاریابی خلاق، فروش خلاق، راهنمای تحقیقات بازار، سخنرانی بازاریابی، سخنران، وبلاگ تحقیقات بازاریابی، انجمن بازاریابی و تبلیغات ایران، شبکه بازاریابی فروش ایران، انجمن مهندسی برند ایران، مدیریت فروش، وبلاگ بازاریابی، بازاریابان، بازاریابان ایرانی، کلینیک برندسازی، بازاریابی خدمات2، وبلاگ منشور تبلیغات، بازاریابی مدرن، مدیریت ارتباط با مشتری، چیدمان فروش، مرچندایزینگ سمپلینگ، باشگاه فروشندگان، بهترین فروشندگان ایران، باشگاه فروشندگان موفق، باشگاه بهترین فروشندگان بازاریابان، بهترین فروشندگان، 2بهترین فروشندگان، بهترین فروشندگان3، مدیریت بازاریابی املاک و مستغلات، کلینیک بازاریابی 4، کلینیک بازاریابی 2، برنامه ریزی بازار، برنامه بازاریابی، اخبار بازاریابی4، اخبار بازاریابی7، فروشگاه بازاریابی، مرکز بازاریابی باشگاه بازاریابی، کمپین تبلیغات مدیریت تبلیغات، وبلاگ بازار، بانک بازاریابی8، بانک بازاریابی4، معلم بازاریابی، آموزش بازاریابی، آموزش بازاریابی6، مدیریت و بازاریابی اسپانسر، اسپانسرشیپ، اسپانسرشیپ حامیان مادی و معنوی، بازاریابی سیاسی، چیدمان فروشگاه، بازاریابی و فروش املاک و مستغلات، مدیریت استراتژیک توزیع و پخش، نوابغ فروش، آکادمی بازاریابی و فروش، نوابغ فروش5، تجارت بین الملل بازرگانی بین الملل، مدرسه بازرگانی ایران، مدرسه بازرگانی و بازاریابی ایران، مرکز آموزش بازرگانی ایران2، مرکز آموزش بازرگانی تجارت و بازاریابی، مرکز آموزش بازاریابی ایران6، مرکز آموزش بازرگانی ایران9، مدرسه بازرگانی و بازاریابی ایران5، مرکز تحقیقات بازار ایران، دپارتمان تحقیقات بازار ایران، سازمان تحقیقات بازاریابی ایران، سیستم تحقیقات بازاریابی ایران، کلینیک تحقیقات بازاریابی ایران، مدیریت تحقیقات بازاریابی ایران، مدرسه تحقیقات بازاریابی ایران دپارتمان، تحقیقات بازاریابی ایران، کلینیک مدیریت ارتباط با مشتریان، دپارتمان مدیریت ارتباط با مشتریان، سیستم مدیریت بازاریابی ایران مدرسه مدیریت بازاریابی ایران، شبکه بازاریابی و تبلیغات ایران، شبکه بازاریابی و فروش ایران، انجمن مهندسی تبلیغات ایران، انجمن بازاریابی تجاری ایران، اخبار بازاریابی marketing news، کانال های بازاریابی، آکادمی و کلینیک منشیگری و مسولین دفاتر، فروشندگان حرفه ای، مدیریت تبلیغات مهندسی تبلیغات مدرسه تبلیغات، آکادمی برند کلینیک برند دپارتمان برند، کلینیک بازاریابی و فروش املاک و ساختمان، برندسازی آکادمی برند، برندسازی کلینیک برند، آقای فروش فروشندگان حرفه ای، چیدمان فروشگاه مهندسی فروش، مدیریت روابط عمومی، مهندسی برند آکادمی برند برندسازی مدیریت نام و نشان تجاری، مدیر فروش، دپارتمان فروش تکنیک های فروش اصول و فنون فروش، خرده فروشی عمده فروشی توزیع مویرگی، دپارتمان بازاریابی و فروش، مدیریت برند مهندسی برند برندسازی، کلینیک برند، مدیریت برند، کلوپ مشتریان، ان ال پی، مدیریت بازاریابی، بازرگانی بین الملل، فروش حضوری، بازاریابی بیمه، وبلاگ فروش، وبلاگ تبلیغات مهندسی برند آکادمی برند، فروشندگان ایرانی، تجارت بین الملل بازاریابی بین الملل، مهندسی تبلیغات، مدرسه خلاقیت ایران، زنان فروشنده، فروشنده، مدیریت محصول، قیمت گذاری، روانشناسی فروش، انجمن صنفی تبلیغات ایران، مجله برند، سبک های تبلیغات، وبلاگ تبلیغات، منشور مدیریت فروشگاه بازاریابی، مدیریت تبلیغات، تریز مهندسی خلاقیت، روابط عمومی، ترفیع پیشبرد فروش، تریز، مهندسی فروش، آکادمی مهندسی برند دپارتمان برندسازی وبلاگ برند و مدیریت برند، خدمات پس از فروش2، خدمات پس از فروش5، مرچندایزینگ بازارپردازی سمپلینگ چیدمان فروش،
[ سه شنبه 23 اسفند 1390 ] [ 02:00 ب.ظ ] [ www.khooyeh.com www.alikhooyeh.blogfa.com ]
نظرات
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

علی خویه www.khooyeh.com ، مدرس دانشگاه، مدرس دوره های کاربردی و اجرایی در زمینه مدیریت، ایزو، بازاریابی، فروش، تبلیغات و خلاقیت، با 18 سال تجربه اجرایی ، مولف و مترجم 12 عنوان کتاب تخصصی مرجع و کاربردی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مدرس MBA , DBA، تدریس و آموزش در صدها کارخانه و شرکت در سراسر کشور و خاورمیانه، سخنران برتر ده ها سمینار مختلف، تالیف و ترجمه چندین کتاب کاربردی و پرفروش در کشور، مدرس نمونه در چندین موسسه آموزش عالی کشور، مشاوره و آموزش در بیش از صدها کارخانه و شرکت، مجری بیش از 200 پروژه در سراسر کشور، مشاور و مجری افزایش فروش و سهم بازار بیش از صدها شرکت و سازمان،دارای سابقه بیش از 450000 نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از 100 ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برنامه های صدا و سیما، عضو انجمن های معتبر اروپا و آمریکا، ریاست انجمن مهندسی فروش ایران، ریاست انجمن برند ایران، موسس و بنیانگذار آکادمی مذاکره در ایران، موسس مدرسه فروش و بازرگانی ایران و.... www.khooyeh.ir 09122991608
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
موضوعات
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :